|
Obecny Voyager powstał jako szalupa ratunkowa na TSS Maasdam IV. Ten transatlantyk zbudowała w latach 1950-1952 stocznia Wilton-Fijenoord Doken Werf Maatschapij dla Holland America Line. Maasdam IV pływał pod holenderską banderą od 1952 do 1968 roku.
W 1968 TSS Maasdam został kupiony przez Polskie Linie Oceaniczne, żeby zastąpić MS Batory (1936-69). Już jako TSS Stefan Batory zacumował 15.10.1968 roku w Gdańsku, gdzie przeprowadzono remont.
Stefan Batory pływał pod polską banderą do 06.04.1988 roku.
Po 1988 roku został sprzedany, zmieniono mu nazwę na TSS Stefan, wykorzystywany był także jako hotel, ale ostatecznie w 2000 roku trafił do stoczni złomowej Aliaga w Turcji.
Statek wyposażony był w 12 szalup zbudowanych przez stocznię Verhoef z Aalsmeer (13 km od Amsterdamu). Szalupy wykonano z nitowanych pasów blachy aluminiowej. Do napędzania śruby wykorzystano napęd ręczny z przekładnią. Nasza szalupa miała długość 10,70m, szerokość 3,30m i przeznaczona była dla 110 osób (w Polsce jak widać na zdjęciach zmniejszono dopuszczalną ilość osób do 100).
Kilka skanów z folderu reklamowego stoczni Verhoef z lat pięćdziesiątych, który przekazali nam w prezencie.
Nie udało mi się ustalić, kiedy ze statku zdjęto holenderskie szalupy. Na zdjęciach z 1972 roku są jeszcze widoczne oryginalne szalupy ratunkowe, natomiast na materiałach z 1976 widać już inne, prawdopodobnie laminatowe. Wymiana musiała nastąpić przy okazji jakiegoś remontu.
Poprzedni właściciele przebudowali szalupę na jacht motorowy (barkę). W pracy tej pomagał im szkutnik pan Marian Borkowski, który prawdopodobnie wzorował się na projektach wykonanych i otrzymanych od konstruktora Mariana Strzeleckiego.
Przebudowa zakończyła się w 1996 roku i łódka została zarejestrowana pod nazwą m/y Dom Rencisty. Początkowo pływał po Zatoce Gdańskiej, a później po Wielkich Jeziorach Mazurskich.
Pierwszy raz zobaczyłem Dom Rencisty latem 2005 roku. Stał w środku sezonu na placu w porcie nad jeziorem Śniardwy. Jak się okazało właściciel już wtedy chorował i z tego powodu nie mógł się zajmować łódką. Ówczesny Dom Rencisty był trochę zaniedbany, ale robił duże wrażenie.
Decyzja o kupnie zapadła wczesną wiosną w roku 2007. Pojechaliśmy na Mazury, znaleźliśmy właścicielkę i po krótkich negocjacjach doszliśmy do porozumienia. Łódka była wyposażona w silnik Ursus C360, przekładnię Puck, ogrzewanie Webasto.
Po zakupie łódka została w kwietniu zwodowana, odbyliśmy próbny rejs do Węgorzewa i z powrotem. Wszystko działało, wiec na początku maja rozpoczęliśmy wyprawę do Obornik. Pisą, Narwią, Wisłą, Brdą, Notecią, kanałami i Wartą przypłynęliśmy do domu.
Szalupa została zarejestrowana pod nową nazwą m/y Voyager. Przed kolejnym sezonem postanowiliśmy łódkę oczyścić ze starych powłok malarskich i porządnie odmalować w systemie farb Oliva. Ku naszemu zaskoczeniu na kadłubie pozostały ślady po oryginalnej nazwie statku Maasdam, porcie macierzystym Amsterdam i numerze 11.
Inne zdjęcia szalup z Batorego
Co roku staramy się coś ulepszyć, poprawić, żeby pływanie było przyjemniejsze. Nie zawsze to jest jakaś zmiana bardzo efektowana i widoczna. Do tej pory udało się zmienić silnik (Sole Diesel Mini 55), dołożyć ster strumieniowy (Lewmar), nowe zbiorniki na paliwo, wodę i ścieki. Łódka została też wyposażona w lodówkę z zamrażarką, elektronikę do monitorowania mediów, separator akumulatorów, toaletę elektryczną oraz wiele innych usprawnień i renowacji.
Każdego roku planujemy rejsy dalekie i bliskie, żeby poznawać ciekawe zakątki
w Polsce i Europie.
Zapraszamy do czarteru i miłego spędzania czasu na pokładzie Voyagera.