Warta Czarter

  • Sun_Camper.jpg
  • barka_Voyager.jpg
  • jacht_Bonito.jpg
  • jacht_Viator.jpg
  • jacht_statera.jpg

Śluzy samoobsługowe w Niemczech

Jeśli podczas rejsu po wodach niemieckich wpłyniemy na szlak typowo turystyczny, gdzie nie ma ruchu komercyjnego na pewno spotkamy śluzy samoobsługowe.

Ich obsługa jest bardzo prosta, przy każdej śluzie jest instrukcja obsługi (w języku niemieckim, a na niektórych śluzach także angielskim). Dla ułatwienia przygotowaliśmy krótką instrukcję.

  1. Dopływamy do śluzy:
    1. jeśli wrota są zamknięte i świecą się 2 czerwone światła obok siebie (trwa śluzowanie lub wrota otwarte z drugiej strony) - cumujemy w wyznaczonym miejscu;
    2. jeśli wrota są zamknięte i świeci się 1 czerwone światło (kończy się śluzowanie i za chwilę zapalą się światła zielone) - możemy zwolnić i poczekać na otwarcie wrót;
    3. jeśli wrota są otwarte i świecą się 2 zielone światła - wpływamy do komory
    4. jeśli wrota są zamknięte i świecą się 2 czerwone światła jedno nad drugim - śluza nieczynna (jeśli jesteśmy w godzinach w których powinna pracować warto zapytać przez interkom o przyczynę zamknięcia)
  2. W miejscu cumowania zobaczymy niebieski lub zielony słupek z rączkami. Odchylenie rączki powoduje zainicjowanie procesu śluzowania. Jednocześnie zaczyna błyskać niebieska lub zielona lampka na słupku. Gdy do pomostu dopłynęliśmy jako kolejna jednostka i lampka  już błyska, to nic nie musimy robić. Czekamy na otwarcie wrót.
  3. Gdy na wejściu do śluzy zapalą się 2 zielone światła - możemy wpływać. Na tablicy świetlnej pod światłami pojawi się informacja po której stronie komory są rączki do sterowania i po tej stronie powinniśmy cumować jeśli jesteśmy sami. Przeważnie jest tak, że to będzie ta sama strona, przy której był pomost przed śluzą.
  4. Jeśli wszystkie jednostki wpłyną już do komory i zacumują - przekręcamy niebieską rączkę. Rozpocznie się proces śluzowania, niebieskie światło zacznie błyskać. Rączki znajdują się na całej wysokości śluzy, więc zawsze mamy do nich dostęp.
    Obok niebieskiego słupka znajduje się czerwony - służący do awaryjnego zatrzymania procedury śluzowania. Informacja o tym także jest wyświetlana na tablicy świetlnej. W śluzach są kamery, a na brzegu zainstalowane interkomy przez które można porozumieć się z obsługą.
  5. Czekamy aż czerwone światło na wyjściu ze śluzy zmieni się w zielone i możemy bezpiecznie wypłynąć z komory śluzowej.

 

 

  • 01. Cumujemy - dwa czerwone światła
  • 02. Rączką zgłaszmy chęć śluzowania
  • 03. Jedno czerwone - kończy sie poprzednie śluzowanie
  • 04. Dwa zielone - można wpłynąć do komory
  • 05. Cumujemy tak żeby dosięgnąć rączek
  • 06. Niebieską rączką uruchamiamy procedurę śluzowania
  • 07. Rączki są zawsze dostępne
  • 08. Śluzowanie się rozpoczęło
  • 09. Tablica świetlna z komunikatami
  • 10. Interkom
  • 11. Wrota już sie otwierają
  • 12. Można wypływać

 

 

Polecamy